Im Rahmen der BlindCycle Tour von Bremen nach Singapur haben einige der 21 blinden  Teilnehmer fotografiert. Sebastian Burger, Fotokünstler und Initiator des Tandemprojektes gab allen Interessierten eine manuelle Sucherkamera in die Hand. Der blinde Mitfahrer konnte auf Gehör oder Tasten hin die Entfernung zum zu fotografierenden Objekt einstellen, den Bildwinkel einschätzen und auf diese Weise eigenständige Bilder machen. Die Reichweite der blinden Fotografen, deren Bilder in der Ausstellung Blind fotografiert zu sehen sind, reichen von Portraits bis hin zu Details der Strecke und des erlebten zwischen Bremen und Singapur.

Einige blinde Fotografen haben schwarz-weiß, andere in Farbe fotografiert – aus individuellen Gründen, wie Erinnerung an Farben vor der Erblindung zum Beispiel. „Dieses Projekt“, so Burger, „ist die perfekte Antwort auf die Frage, was denn Blinde bitteschön auf solch einer Reise mitbekommen würden. Ganz viel natürlich. Und das konnten sie mit der Fotografie konservieren und in die Welt der Sehenden hieven.“

*

Die zwölf Fotografien, die online sind, sind von Toni Reicksmann (Bild  1-3), Marion Rieckmann (4-6), Dirk Graf (7-10) und Ramon Kathrein  (11,12).


Blind participants of the BlindCycle Tour conserved their differently perceived impressions during this tandem bicycle travel from Germany to Singapore.

Some blind photographers took rather photos which you would have expected them to take – missing sharpness and inclined horizons. Others were able to come pretty close to people and take portraits which I as an sighted photographer could hardly take because in the rush of the tandem bicycle tour  these people would always present themselves differently to me than to blind person (which they do not really consider t o be a valid photographer. Or they´re still wondering what happens when the blind already has taken his/her third photograph ;-). Again others took quite composed sharp photos you would never think a blind person has taken them.

Doesn´t matter which „class“ of photos – the exhibition does transport the feeling of travelling during this trip. This information is the most important.

We took two Olympus XA, old half-automatic compact cameras with us, so that every unsighted person is able to set the camera by his/her sensation of sun on the cheek (aperture) or by touching, hearing or listening (distance).The sighted of us (pilots) were only sometimes giving verbal information on demanded places/things, so that any photograph definitely arose out of the intention of its blind photographer.

The twelve online photographs are from Toni Reicksmann (1-3), Marion Rieckmann (4-6), Dirk Graf (7-10) and Ramon Kathrein (11,12).